گذشت و بخشش در قرآن

در صحنه زندگی اجتماعی  همه افراد دارای عیب و لغزش هستند. چون انسان بطور پیوسته درگیر كشمكش غرایز حیوانی و تمایلات عالی انسانی است و هر عملی را که از او سر میزند، حاصل نزاع این دو نیرو است. بنابرین به طور طبیعی، نمیتوان انتظار داشت که همه اعما یک نفر صحیح و مورد پسند باشد.

زیانی که از این لغزش ها بوجود می آید منحصر به خود انسان نیست، در مواردی گریبان افراد دیگری را نیز می گیرد و منافع آنها را نیز با خط مواجه می کند.

در صورتی که قرار باشد تمام خطاكاران در هر وضعیتی که قرار داشته باشند، مجازات شوند و هر كس آزار و اذیت دیگری را تلافی كند و از او انتقام بگیرد، صحنه زندگی بشر به جهنّم سوزانی از خشم، كینه و نفرت تبدی خواهد شد. اینجاست كه فضایل اخلاقی و عالی انسانی به میان می آید. عفو و گذشت یكی از این مكارم والا و تاجی زینت بخش بر سر همه آنهاست. در این بخش جایگاه گذشت و بخشش در قرآن و اسلام را بررسی خواهیم کرد.

بخشش در قرآن

یکی از ابزارهای فوق العاده در زمینه کمک به بخشش و رهایی از کینه ها ” فایل پیام های پنهان بخشش است این سابلیمینال ارزشمند موجب تغییر حالات ذهنی و رفتاری برای رفع کدورت و حس انتقام و کینه به کمک ضمیر ناخودآگاه می شود ، این سابلیمینال فوق العاده توسط متخصصین سابلیمیران تهیه و عرضه شده است. هم اکنون می توانید از طریق لینک زیر مشاهده کنید:

همچنین بخوانید :
علائم پوکی استخوان در خانم ها

بخشش و رهایی از کینه ها با فایل مخصوص تاثیر گذاری بر ضمیر ناخودآگاه | همچنین می توانید از طریق منو سایت با انواع آلبوم های سابلیمیران آشنا شوید

جایگاه عفو و گذشت در قرآن و اسلام

با بررسی منابع اسلامی پی میبریم که «گذشت» از اصول اساسی در برخورد با لغزش افراد است. قرآن كریم، حتی در آیاتی كه كیفر و مجازات را برای مجرمان شرح می دهد و مؤمنان را از خطر برحذر میدارد، گذشت و عفو از خطا را نیز به عنوان یک ارزش برتر بیان میکند.

قرآن کریم در آیه 54 سوره قصص، گذشت را در برابر خشونت افراد نیازمندی كه بر اثر زیادی گرفتاری، گاهی پیمانه صبرشان سرریز شده و حرفهای تند و خشونت آمیزی می زنند، ستوده، می فرماید:

  • «قَوْلٌ مَعْروفٌ وَ‌ مَغْفِرُةٌ خیرٌ مِنْ صَدَقَةٍ یتْبَعُها اَذی وَ اللهُ غَنِی حلیمٌ»

گفتار مورد پسند (در برابر نیازمندان) و عفو (و گذشت از خشونت های آنان) از بخششی كه آزادی در پی آن باشد، بهتر است و خداوند، بی نیاز و بردبار است.

مشخص است كه تحمّل خشونت این افراد و گذشت از برخوردهای زننده آنان، از خشمشان می كاهد و به آنها آرامش می دهد.

قرآن کریم در آیه ای 22 سوره نور بعد از بیان نحوه ی اجرای حكم قصاص می فرماید:

  • «فَمَنْ عُفِی لَهُ مِنْ اَخیهِ شَیءُ، فَاتّباعٌ بِالْمَعروفِ وَ اَداءٌ اِلَیهِ بِاِحسانٍ…»

پس اگر كسی از سوی برادر (دینی) خود مورد عفو قرار گیرد (و از قصاص او صرف نظر شود) باید از راه پسندیده پیروی كند و (دیه را) با نیكی به عفوكننده بپردازد.

همچنین بخوانید :
گذشت و بخشش در زندگی

مطب مهمی كه از تفسیر «مِن اَخیهِ» در این آیه به دست می‌ آید، این است كه قرآن عقد برادری را در بین مسلمانان، حتّی بعد از ریختن خون ناحق، باز هم برقرار می داند و برای تحریك عواطف، ولی مقتول را برادر قاتل معرفی میكند و به این صورت، آنها را به عفو و گذشت دعوت می کند.

قران کریم در آیه ای دیگر به مؤمنان توصیه می كند كه حتّی از لغزش كافران و منكران روز قیامت نیز (اگر مفسده نداشته باشد) بگذرند و كار آن ها را به خدا واگذار نمایند:

  • «قُلْ لِلَّذینَ امَنوُا یغْفرُوا لِلذّینَ لایرجوُنَ اَیامَ اللهِ»

به آنان كه ایمان آورده اند بگو: كسانی را كه روزهای (واپسین) خدا را امید ندارند، عفو كنند.

خداوند در آیه دیگری از پیامبر (ص) میخواهد كه به روشی نیكو از مجازات مجرم بگذرد:

  • «فَاصْفَحِ الصَّفْحَ الْجَمیلَ» به طریق نیكو گذشت كن.

گذشت و عفو در سیره پیشوایان

پیشوایان دین اسام در سیره عملی خود، افرادی باگذشت و بزرگوار بودند، امام صادق (ع) می فرماید: ما خاندانی هستیم كه، جوانمردی مان گذشت از كسی است كه بر ما ستم كرده است.

و از طرف دیگر، پیشوایان دین  پیروان خود را به گذشت دعوت می کنند، چنان كه امام علی (ع) در عهدنامه خود به مالك اشتر می فرماید: مردم را از عفو و اغماض خود برخوردار ساز،به گونه ای كه دوست داری خداوند تو را از عفو و اغماض خویش برخوردار سازد.

گذشت و بخشش در قرآن و اسلام با بررسی آیات قرآن و احادیث ائمه

به كارگیری بخشش در مورد اشخاص لایق و خودداری از عفو در مورد افراد فرومایه، همیشه مورد توصیه و تأكید پیشوایان اسلام بوده است.

  • امام علی (ع) در این باره می فرماید:
همچنین بخوانید :
درمان لکنت زبان در کودکان

«الْعَفْوُ یفْسِدُ مِنَ اللَّئیمِ بِقَدْرِ اِصلاحِهِ مِنَ الْكَریمِ»

عفو و گذشت همان اندازه كه بزرگوار را اصلاح می كند، فرومایه را تباه می سازد.

  • همچنین امام زین العابدین (ع) در رساله حقوق خود می فرماید:

حق كسی كه به تو بدی كرده،‌آن است كه از او بگذری، ولی اگر عفو او را مضر دانستی، میتوانی او را مجازات كنی.

  • در حدیث دیگر امام علی (ع) كسی را كه از روی علم و اطّلاع جرمی را مرتکب شده است، شایسته عفو نمی داند و می فرماید:

آن كه با بصیرت بر زشتی گناه، آن را مرتكب می شود، سزاوار عفو نیست.

گذشت و بخشش در کلام امام علی (ع)

اما علی (ع) در اهمیت عفو و بخشش می فرماید : گذشت تاجی زینت بخش بر سر همه ی مکارم اخلاق است. «العفوُ تاجُ المكارِمِِ»

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (13 votes, average: 4٫23 out of 5)
Loading... امتیازتان به این مقاله را با دادن ستاره ثبت کنید. ستاره ها از راست به چپ می باشند و اولین ستاره سمت چپ امتیاز پنج ستاره است
1 پاسخ
  1. محمد گفته:

    man az ghoran kheili nemidonam ama moghe bakhshidanam ie torie! engar asabesh khorde ghoraneton! begin iebar bote allaheton ke asabesh rahate benevise

    پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *